Taksometr to elektroniczny przyrząd pomiarowy, zgodnie z prawem obowiązkowy element wyposażenia pojazdów świadczących usługi przewozowe w Polsce, także w autach bagażowych. Jego funkcją jest kalkulowanie należnej kwoty za przebytą trasę, bazując na wcześniej ustalonych stawkach. Nowsze wersje posiadają wbudowaną kasę fiskalną, tym samym mają opcję drukowania paragonu za odbyty właśnie kurs.

Obecnie na świecie praktykuje się dwa różne sposoby naliczania kwoty opłat za przejazd – systemy S i D. W Polsce obowiązuje pierwszy z nich, Single Application of Tariff, w tłumaczeniu zwany systemem pojedynczym. Polega on na naliczaniu opłat z wykorzystaniem taryfy drogowej i czasowej, a wybór zależny jest od szybkości, z jaką porusza się taksówka. Prędkość graniczna w Polsce to 20 km/h. Jeśli auto ją przekroczy, wówczas opłatę nalicza się z drogi. W sytuacji, gdy samochód zmuszony jest poruszać się wolniej, automatycznie przechodzi się na opłatę z czasu. Końcowa kwota wyliczona przez taksometr to suma kilku należności. Pierwszą jest doliczana automatycznie opłata początkowa, potocznie zwaną opłatą ‘’za trzaśnięcie drzwiami’’. Jest to stawka rozpoczęcia kursu, uwzględniająca także koszt pierwszego przejechanego kilometra. Jeżeli podczas naszej podróży, będziemy musieli się zatrzymać i na chwilę opuścić taksówkę z zamiarem dalszej kontynuacji, wówczas urządzenie doliczy opłatę postojową. Należną kwotę za pokonany dystans taksometr wylicza na podstawie taryfy drogowej, a ta zależna jest od pory dnia i miejsca, strefy, w jakiej podróżujemy. Oczywiście zarówno nocą jak w niedziele i święta koszt przejazdu będzie wyższy. Za zmianę realizowanej taryfy odpowiada taksówkarz, który uprzednio informując pasażera o zmianie ceny, musi manualne, przyciskając odpowiedni przycisk, zmienić stawkę za kilometr. Należy dodać, iż taryfy firmy precyzują indywidualnie, natomiast maksymalna wysokość opłaty obowiązującej za każdy przejechany kilometr w danym mieście, ustala lokalny samorząd. Wszystkiego rodzaju taksometry podlegają wymogowi legalizacji. Polega ona na testowaniu w celu upewnienia się, że urządzenie spełnia wymogi metrologiczne, określone przez Główny Urząd Miar, który to później wystawia stosowny dokument, uprawniający do jego użytkowania. Urządzenia są dostępne jedynie w autoryzowanych serwisach. Za używanie taksometru bez legalizacji, taksówkarzowi grozi wysoka grzywna, sięgająca nawet 5 tys. zł. Z drugiej strony do posiadania urządzenia uprawnione są jedynie taksówki, więc jeśli spotkamy tego typu urządzenie w innym aucie, może oznaczać to, iż jego kierowca przewozi pasażerów nielegalnie, bez licencji.

Taksometry uważane są za niezwykle precyzyjne i rzetelne urządzenia, mające zapewniać pasażerów o uczciwości, co do kosztów usługi. Co więcej, popularną praktyką jest montowanie urządzenia na wysokości wzroku pasażera, tak aby ten miał dodatkowy komfort śledzenia ceny przejazdu. Jako pasażer mamy prawo reagować, gdy dostrzeżemy, że urządzenie nie funkcjonuje prawidłowo lub jest całkowicie wyłączone.

Napisz komentarz