Metro zmieniło Warszawę — co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Portal rynekpierwotny.pl oszacował, że dziś niemal 700 tysięcy osób codziennie podróżuje warszawskim metrem. W najbliższych latach ta liczba ma jeszcze wzrosnąć. Nie chodzi jednak wyłącznie o rozwój komunikacji miejskiej. Od 1995 roku kolejne stacje kształtują rynek nieruchomości, napędzają inwestycje i podnoszą wartość terenów w swoim sąsiedztwie.

Rozwój nowych inwestycji

Bliskość linii M1 i M2 przyczynia się więc do intensyfikacji budownictwa. Metro determinuje powstawanie nowych osiedli mieszkaniowych, centrów handlowych czy biznesowych, nowej infrastruktury technicznej i społecznej itd. Tereny, przez które przebiega, a nawet te trochę bardziej oddalone, a cechujące się dobrą dostępnością, czyni atrakcyjnymi zarówno dla deweloperów, jak i potencjalnych mieszkańców.

Atrakcyjność lokalizacji

Bliskość metra sprawia także, że dana lokalizacja jest staje się znacznie bardziej atrakcyjna. Metro ułatwia bowiem codzienne dojazdy do pracy i szkoły, a to ma ogromny wpływ na decyzję o zakupie lub wynajmie nieruchomości. Ponadto wybudowanie metra i tym samym zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu części Warszawy przyczyniło się do zmiany w preferencjach mieszkańców. Zyskali oni bowiem większą elastyczność w wyborze miejsca zamieszkania. Wielu z nich zaczęło wybierać mieszkania w rejonach oddalonych od centrum, lecz jednocześnie dobrze skomunikowanych z innymi dzielnicami stolicy. To zjawisko wpłynęło na rozwój przedmieść i obszarów peryferyjnych. Dzięki rozbudowie sieci kolei podziemnej takie dzielnice jak Wola, Targówek czy Bielany przeszły w ostatnich dekadach potężne metamorfozy. Ponadto warszawskie metro cieszy się dobrą opinią, a mieszkańcy uważają je za czysty i bezpieczny środek transportu.

Wyższe ceny nieruchomości 

Linie M1 i M2 przyczyniły się do wielu pozytywnych zmian w stolicy, jednak w efekcie spowodowały niestety również wzrost cen nieruchomości w swoim sąsiedztwie. Z analiz wynika bowiem, że bliskość stacji metra może powodować wyraźny wzrost cen mieszkań, nawet na poziomie 20-30%. Osoby, które pragną mieszkać w pobliżu stacji metra i cieszyć się jego zaletami, muszą liczyć się ze znacznie wyższym kosztem zakupu nieruchomości.

III linia metra

W Warszawie projektowana jest już kolejna linia metra. Budowę pierwszego odcinka M3 na Pradze-Południe zaplanowano na lata 2028–2031. Odcinek ten będzie miał ponad 8 km i 6 nowych stacji. W przyszłości linia ma zostać przedłużona pod Wisłą z Gocławia na Mokotów. Utworzenie nowej linii znów przyczyni się w sposób znaczący do rozwoju warszawskiego rynku nieruchomości. Osiedla mieszkaniowe oraz biurowce położone na trasie kolei podziemnej na pewno będą cieszyły się równie dużą popularnością, jak te położone przy M1 czy M2. Należy więc już teraz spodziewać się wysokich cen nieruchomości znajdujących się z pobliżu planowanej trasy III linii metra.

Napisz komentarz